sunnuntai 21. maaliskuuta 2010

Nyt pitää kyl kertoa että ÄRSYTTÄÄ enemmän kun laki sallii. Eli siis tämä ylipainoisten ihmisten herjaaminen ja syrjiminen. Luin Angel Cat Sugarin blogia, ja siellä oli kans juttua tästä, hyvän artikkelin oli löytänyt. Haluan siis tehdä oman mielipiteeni ja omat uskomukseni selväksi!

Oon aina ollut ylipainoinen, ihan siis kirjaimellisesti vauvaiästä saakka. Katselin yks päivä vanhoja kuvia ku mun pitää viedä niitä mun terapeutille, huomasin et oon oikeasti ollu ylipainoinen AINA!

OOn aina vaa ajatellu et joo oon syöny liikaa yms. En muista muuta ku et ala-asteella olin ylipainoinen, oli vaikeaa löytää sopivan kokoisia lasten vaatteita. Olin mä päiväkodissa myös, en vaan ajatellut et olin lihava, vaikka olinkin isompi kun kaikki muut. Ei ne kilot minnekkään oo kadonnu, paitsi jonnekkin tonne rasvasoluihin.

En siis tiedä selitystä sille miksi olen lihava, aina ollut. Lapsena olin todella aktiivinen, tanssin, leikin, juoksin yms. Miten musta tuli niin ylipainoinen vaikka olin liikunnallinen ja söin niinkuin ikäisten kuului? Ihmettelen. Oon aina saanu kuulla herjaa ja kommenttia omasta painosta, mikä vaikuttaa vieläkin mun itsetuntoon. Lapsena aina haukuttiin ku olin muita isompi yms.
Sit yläasteella ne kommentit oli tosi karuja, kunnon herjaa ja pilkan tekoa. Sillon mun itsetunto oli niin maassa et en meinannu kehtaa kulkea käytävilläkään, yksin en pystyny. Kuljin aina jonkun joukon mukana. Iso ero tapahtu kummiskin sit yläasteen jälkeen kun menin ammattikouluun, sielä nyt oli vähän vanhempia ihmisiä, jotka osas jotenkuten käyttäytyä. Sit kommentit alko muuttuu sellasiks et "Sä olisit tosi nätti jos sä olisit laihempi." Nii olihan se mukava kuulla, mut miksi olen nätti vasta sillon kun olen laiha? Miksi en nyt voi olla nätti?
Mun läskit on vaatteiden alla piilossa, katsokaa siis vaan mun naamaa, miten se tekee musta nyt ruman? Ehkä kommentit oli omalla tavallaan ystävällisempiä, mutta ne myös satutti enemmän. Se on sama asia kun sanoo toiselle "Sä olet liian läski, laihduta niin sit susta vasta tulee nätti".

Minkä takia on OK haukkua ja herjata ylipainoisia ihmisiä heidän painonsa takia? Jos maahanmuuttajia ei saa haukkua niin miksi ylipainoisia saa? Se on sama asia, jos haukutu ulkomaalaista vaikka neekeriksi, olet rasisti. Jos haukut ylipainoista läskiksi, olet toisenlainen rasisti! Rasismia se kuitenkin on, vaikka siinä ei ole kysymys rodusta.

Kuinka moni on kuullut jonkun haukkuvan maahanmuuttajaa läskiksi?
Kuinka moni on kuullut jonkun haukkuvan syntyperäistä suomalaista läskiksi?

Aivan !

Samat ihmis oikeudet on myös ylipainoisilla ihmisillä kuin laihoillakin, tai anorektikoilla, joten hyvät ihmistet. Älkää syrjikö ja dissatko heitä sen takia, että heillä saattaa olla muutama ylimääräinen kilo kehossaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

How do you feel about this?